15 czerwca 2011

Płynie rzeka, płynie...

Płynie Wisła, płynie, po polskiej krainie...Płyną rzeki nie tylko po polskiej krainie, ale w każdym kraju. Czasem kojarzą się z groźnym żywiołem, często są dobrodziejstwem dla otaczającej przyrody. 
Podczas wakacyjnych wędrówek mijamy wiele rzek. Najczęściej mkniemy po mostach samochodem, nie  mogąc nawet odczytać nazwy rzeki.  Tymczasem rzeki mogą nam dostarczyć wielu skojarzeń.
Czyż nie przyjemnie  stanąć nad Niemnem?Wówczas do akcji wkracza literatura. 
A rzeki związane z muzyką i śpiewem? Przypomina się Sekwana, wspomniana na początku nasza Wisła, ale i Warta, Wołga, Oka, a przede wszystkim piękny, modry Dunaj.  
Są rzeki graniczne, łączące lub dzielące położone blisko siebie państwa, są rzeki właśnie wakacyjne, odwiedzane przeważnie w czasie wakacji.

Kto był w Pradze - był i na moście Karola nad Wełtawą, z podróży na Wschód zawsze będę pamiętać Dniepr i Dniestr, a na północy Polski - Parsęta kojarzy się z Kołobrzegiem, Słupia z Ustką, a największe wrażenie zrobiły na mnie tajemnicze rozlewiska rzeki Świny, położone poniżej poziomu morza.
Pilica, Bzura, Bug, Narew, Wieprz i jeszcze wiele innych - wszystkie coś nam mówią ciekawego, wywołują jakieś wspomnienia.
Na zdjęciu przedstawiłam rzeki z południa Polski. Pamiętam jeszcze szeroki San, i wiele innych rzek,  którym zdjęcia nie zrobiłam, ale które zawsze mnie bardzo interesowały. 
W czasie wakacyjnych wędrówek  przyjrzyjmy się więc uważniej mijanym rzekom, ich brzegom, przyrodzie i niech wywołują same tylko najciekawsze skojarzenia. Majka47

4 komentarze:

  1. Mnie woda zawsze ciągnęła! Urodziłem się nas Wisłą, jeździłem na d nasze morze, na Mazury. Z górskich naszych rzek to znam bardzo dobrze Dunajec i San...Wakacje w dzieciństwie... I Dunaj w Budapeszcie i Ocean Atlantycki i górskie jeziora w Rodopach...Woda to mój żywioł do dziś:)
    Rzeki to krwiobieg krainy..
    Pozdrawiam z nad Wisły na wysokości Żoliborza:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Prawda rzeki zagościły w literaturze !
    To piękny ale i niebezpieczny żywioł! - mogliśmy się o tym w minionych latach przekonać!
    Ostrożnie z wodą !
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Rzeki zawsze mnie fascynowały, chociaż trochę się ich boję. Ale patrzenie na rzekę z mostu jest wciągające, obserwowanie wirów, płynącej wody, słuchanie szmeru strumienia górskich potoków...

    notaria

    OdpowiedzUsuń
  4. moje wakacyjne wspomnienia łącza się z rzeką Kamienna, przepływa przez Ostrowiec Swiętokrzyski, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń